سریره

وَ نَزَعْنا ما فی‏ صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْواناً عَلی‏ سُرُرٍ مُتَقابِلینَ حجر/47

سریره

وَ نَزَعْنا ما فی‏ صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْواناً عَلی‏ سُرُرٍ مُتَقابِلینَ حجر/47

تاریخ سیاسی و تبار فکری تکفیری ها - بخش سوم

شکل گیری جریان سلفی

جریان« سلفی» که در تقسیم بندی های سیاسی  به عنوان جریانی« بنیادگرا» و « فاندامنتالیست»

 عنوان می شود، با توجه به دیدگاه ها و آرا وعقاید دینی، مذهبی و سیاسی خاص خود در سال‌های

 اخیر نقش  بسزایی در سیاست‌ های منطقه‌ای خاورمیانه و همچنین کشورهای مختلف از عربستان

 گرفته تا هند ایفا کرده و هر روز نیز بر دامنه  نفوذ آن افزوده می‌شود.


 باید توجه داشت که هم اینک، چارچوب جغرافیایی سلفی گری بیش از آن است که تصور می شود و

 در حقیقت به مناطقی فراتر از خاورمیانه و  آسیا و شمال آفریقا گام  نهاده و شبکه های  منسجم  و

 پراکنده  این  جریان  همچون  ویروس از نقطه ای به نقطه  دیگر سرایت می کنندو در تمام قاره ها

 پراکنده شده اند. 

جریان سلفی به مفهوم تجددگریزی، نص گرایی، مقابله  با نوآوری و اجتهاد، باور به  دوران  طلایی

 گذشته وحرکت درجهت عکس حرکت تاریخ  که آینده را در گذشته جستجو می کنند،

 به عنوان فرقه ای جدید در قرن هفتم هجری توسط « ابن تیمه حرانی» تئوریسین  اصلی این  فرقه

 بنیان  گذاشته  شد. سرمنشاء  افراط  گرایی و تندروی را باید درسرزمین «نجد» جست  وجو کرد، 

چراکه این  سرزمین  کانون  سیاسی  تحرکات اعتراض آمیز پس از وفات  پیامبراکرم (ص) بهشمار 

می آمد  و  خوارج  نیز از این  سرزمین  بودند  که  بر امیر مومنان (ع)  شوریدند  و برای  توجیه 

 پرچم  « لا حکم الا لله»  را برافراشتند و براساس آن  به  قتل  و کشتار شیعیان  پرداخته  و خون 

دگرمسلمانان را مباح کردند وجنبشی با خشونتی آمیخته به تفسیر دینی و مذهبی ایجادکردند وتکفیر 

به مهمترین ویژگی و صبغه این افراد تبدیل شد؛ که اکنون  نیز تاریخ  با همان  تفکر و همان  پرچم 

تکرار می شود.

 در منابع روایی شیعه و اهل سنّت، روایات متعددی درباره پیش بینی های پیامبراکرم(ص) به طور

 صریح یا ضمنی در

باره بروز فتنه در منطقه نجد نقل شده است .مثلابخاری از عبدالله بن عمر نقل کرده است که:

 رسول خدا(ص) فرمود:

"اللهم بارک لنا فی شامنا، اللهم بارک لنا فی یمننا، قالوا : یا رسول الله و فی نجدنا؟ قال: اللهم بارک لنا

 فی شامنا، اللهم بارک لنا فی یمننا،

 قالوا : یا رسول الله و فی نجدنا،

 قال: فأظنه،

 قال فی الثالثه: هنالک بالزلازل و الفتن،و بها یطلع قرن الشیطان 

( المعرفه و التاریخ ج ۲ ،ص۳۸۸، صحیح بخاری ج۶، ص ۲۵۹۸، کتاب الفتن ح۶۶۸۱،

 المسند ج۲، ص ۱۱۸، ح ۵۹۸۷ – سنن ترمذی ج۵، ص ۷۳۳، ح ۳۹۵۳  )"

رسول اکرم (ص) فرمودند:

"خدایا، کشور شام را برای ما مبارک گردان! خدایا، کشور یمن را برای ما مبارک گردان!"

 صحابه گفتند:

 سرزمین نجد را نیز مبارک فرما،

 رسول خدا(ص) باز در حق شام و یمن دعای خویش را تکرار فرمود.

 صحابه گفتند: یا رسول الله، درباره سرزمین نجد نیز دعا کنید؟

 پیامبر بار سوم فرمود  :در این سرزمین،

 آشوبها و فتنه رخ خواهد داد و شاخ شیطان از آنجا سر بیرون می آورد.

همچنین سعید بن منصور در سنن و ابن حنبل در مسند و بخاری در صحیح 

از پیامبر گرامی اسلام (ص) نقل کرده اند؛که فرمود: 

" یَخرُجُ ناسٌ من قبل المشرقِ و یقرءون القرآنَ لایُجاوِزُ تراقِیَهُم، یَمرُقونَ من الدِّینِ کما یمرق 

السَّهمُ من الرَّمِیُّه؛ لایَعودونَ فیه حتّی یعودَ السَّهمُ الی فُوقِهِ .

 قیل: ما سیماهم ؟ قال: سِیماهُم التَّحلییق

(سنن سعیدبن منصور ج۲، ص۳۷۵، ح۲۹۰۴، مسند ابن حنبل ج۳، ص۶۴، ح ۱۱۶۳۲،

 صحیح بخاری ج۶، ص۲۷۴۸، ح۷۱۲۳، مسند ابی یعلی ج۲، ص۴۰۸، ۱۱۹۳ )

"افرادی از ناحیه مشرق قیام می کنند. قرآن تلاوت می کنند و لی قرآن از گلوگاه آنان تجاوز 

نمی کند ( در قلب آنان  تاثیر نمیگذارد) و از قرآن  بهره  نمی برند ، این گروه از دین خارج 

می شوند همان گونه که تیر از کمان خارج می شود و دیگر به طرف دین برنمی گردند مانند

 تیر که به سوی کمان برنمی گردد. "

پرسیدندیا رسول الله(ص):

 این فرقه چه نشانه ای دارند؟

 فرمود: چهره این گروه با سرهای تراشیده مشخص می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.