سریره

وَ نَزَعْنا ما فی‏ صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْواناً عَلی‏ سُرُرٍ مُتَقابِلینَ حجر/47

سریره

وَ نَزَعْنا ما فی‏ صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْواناً عَلی‏ سُرُرٍ مُتَقابِلینَ حجر/47

سیمای زن از دیروز تا امروز -بخش چهارم

چارچوب ارزش گذاری در مبحث زن  :

در بعد ارزش و چارچوب ارزش گذاری، جایگاه و منزلت زن مد نظر قرار گرفته و الگوی مطلوب 

و انتظارات نظام جهان بینی مورد نظر بررسی میشود.

[ به جهت اهمیت موضوع بحث خلقت زن و مرد در قرآن  بخش کوتاهی جداگانه آورده خواهد شد.]

در بحث ارزش مداری و ارزش گذاری؛ اسلام جایگاه و منزلت زن را جایگاهی ویژه می داند .

پس جایگاه  زن  فرو تر از جایگاه مرد نیست که با قوانین عدم تبعیض و تشابه با مرد به حد تساوی

 برسد بلکه ایده آلی برای انسان کامل وجود دارد که  زن و مرد هر دو باید  در مسیر رسیدن  به آن

 ایده آل تلاش کنند .

در اسلام ارزش گذاری شخصیت انسانی بر محور تقوا؛کرامت انسانی و ذاتی و کرامت اکتسابی است و

به جای ارزش گذاری جنسیتی ارزش گذاری فرا جنسیتی را مد نظر دارد.

در دوره رسالت ؛هدف بر سیر مردم بدون تاثیر جنسیت و رنگ ونژاد به سوی تعالی  ومقام قرب الهی

 بود و زنان  بسیاری نیز چون مردان مشمول آیه السابقون السابقون و اولئک المقربون شدند .

از ام المومنین  عایشه  نقل شده است که پیامبر اکرم (ص) خیلی  ذکر حضرت  خدیجه  را می کرد و

محبت  پیامبر(ص) به خدیجه چنان بود  که روزی اعتراض کردم  :

«چرا این قدر خدیجه را یاد می‌کنی؟ مگر اوپیرزنی نبود که خدا بهتراز اورا نصیب تو کرده است؟»

پیامبر(ص) از شنیدن این سخن ناراحت شد و فرمود: 

 "نه چنین نیست! به خداوند سوگند! بهتر از او را به من نداده است؛ زیرا او هنگامی به  من ایمان 

آورد که مردم کافر بودند و زمانی مرا تصدیق کرد که مردم  مرا دروغگو می‌دانستند و مال خود را

 در اختیار من گذاشت ؛ در حالی  که مردم  مرا محروم کرده  بودند و  ..." 


 تعبیری که حضرت دارد سبقت در ایمان است واینکه ارزش 

شخصیتی زن را ارجح برارزش جنسیتی زن نشان می دهد.


  بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص)، 

در اثر جهالت و عداوت اسلام  ستیزان  بسیاری از حقایق  تحریف شد .

 ساختار نظام زن در اسلام نیز که هنوز  پایه های آن به  علت  ریشه های  جهل و سنت  و فرهنگ 

 حاکم چندین  صد ساله وتحجر مقدس مابانه  آنچنان محکم  نشده  بود و جایگاه و پایگاه لازم را در

 بین  اقوام و تفکرات مختلف پیدا نکرده بود از این آسیب مصون نماند .

از آغازحاکمیت خط  خلافت, رشد و تعالی زنان در جهت  منویات  پیامبر اکرم (ص) با کمرنگ شدن

 بعضی از اصول و پر رنگ  نشان داده شدن اصولی دیگراز مسیراصلی خود فاصله گرفت وسیاست

" جنسیت  مداری" و"ملیت گرایی "از ابتدای "عصر تاویل" جای سیاست تکریم وشخصیت پروری

و تعالی نگری را گرفت . بی تردیداین  تغییر سیاست  محصول سلیقه های فردی خلفا و علم نداشتن

 بعضی ازآنان وهمفکرانشان به "نقشه جامع قرآن" از بشریت بود که منجر به نادیده گرفتن احکامی

 شد که علیرغم  ظاهر جزئی ودنیایی این احکام ، نقشی اساسی در تحقق  نظام  توحیدی که برمبنای

 فطرت وقوانین هستی است، داشتند.

مخصوصا  نحوه تعامل  با زنان  در دهه اول ازاین جهت اهمیت اساسی دارد که ترسیم کننده سیاست

 شخص اول جامعه اسلامی در یک دوره ده ساله حساس است و همچنین ازآنجا که سیره خلیفه دوم 

دردوره های بعدی بیش از سایرین درکانون توجه قرار داشته است، می شود بسیاری از عملکرد ها 

ودیدگاه های بعدی را تحت تأثیر این روش وسیره محسوب وتحلیل نمود.

 در این میان خط  ولایت و جانشینی  پیامبر اکرم (ص) در دوران خلفا توانست هویت خویش راحفظ

 کند و در دوران  بعد از خلفا  ؛علیرغم اختناق  شدید علیه  ائمه اطهار و شیعیان در سطح  گسترده 

گسترش یافت.

 این جریان شکل گیری تشیع را پدیدار ساخت.

 اندیشه بالنده و هوشمند تشیع با رفتاری منطقی وعقلانی  و با سیاستگذاری  اصولی و تدابیر لازم 

جهت  حفظ اصول  اصلی  اسلام (علی رغم دور ماندن از زمینه های حکومتی و اختناق ) در مقابل

 انحراف  وتحریف از مبادی اصلی واساسی نقش اصلی را در تاریخ ایفا کرده است.

در حوزه مسایل زنان نیز اینگونه  بود وگاه  مشاهده  می شود که  تاکید در مساله ای در حد تواتر

می باشد که نشان دهنده صیانت این مسئله در مقابل تحریف و گزند است . 

مثلا از ائمه اطهار (ص)، حدیث متواتر است که :

"حضرت فاطمه زهرا برای ائمه اطهار اسوه ی حسنه است ".

این حرف  معنای عمیقی دارد.

 یعنی برای ائمه که خود السابقون السابقون واولئک المفربون هستند حضرت زهرا (س)به عنوان

  اسوه ی حسنه معرفی می شود .

نظرات 1 + ارسال نظر
حمید دوشنبه 5 مرداد 1394 ساعت 22:00

چرا از عایشه نقل می کنید

عایشه ام المومنین سوای اشتباهات انسانی و تاریخی و...از راویان احادیث می باشد و در نوشتن مطالب مخصوصا در مورد زنان از زنان عصر پیامبر و غیر معصوم سعی شده است بیشتر بهره گرفته شود .در قضاوت های تاریخی باید بی تعصب بود .

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.