سریره

وَ نَزَعْنا ما فی‏ صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْواناً عَلی‏ سُرُرٍ مُتَقابِلینَ حجر/47

سریره

وَ نَزَعْنا ما فی‏ صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْواناً عَلی‏ سُرُرٍ مُتَقابِلینَ حجر/47

سیمای زن از دیروز تا امروز-بخش دوم

نظام ارزشی زن در اسلام


      ارزشها و ضد ارزشها دارای جنسیت نیستند .

  این انسانها هستند که در مسیری که انتخاب می کنند ارزشها و یا ضد ارزشها را 

کسبکرده و خود تبدیل به ارزش ویا ضد ارزش می شوند که یا در راه حق و فضیلت،

 و یا در مسیرباطل و ضلالت قرار می گیرند .


إِنَّ المسلمین وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتِینَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصّادِقِینَ وَ

 الصّادِقاتِ وَالصّابِرِینَ وَ الصّابِراتِ وَ الْخاشِعِینَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقِینَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ

 وَ الصّائِمِینَ وَ الصّائِماتِ وَ الْحافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذّاکرِینَ اللّهَ کثِیراً وَ الذّاکراتِ

 أَعَدَّ اللّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِیماً


  به یقین مردان مسلمان وزنان مسلمان، مردان با ایمان و زنان با ایمان،مردان مطیع فرمان

 خداو زنان مطیع  فرمان خدا، مردان راستگووزنان راستگو, مردان صابر و زنان صابر،

 مردان باخشوع وزنان با خشوع، مردان انفاق کننده و زنان انفاق کننده ، مردان روزه دارو

 زنان روزه دار، مردان  پاکدامن و زنان پاکدامن، و مردانى که  بسیار به یاد  خدا هستند و

 زنانى که  بسیار یاد خدا مى کنند، خداوند  براى همه آنان مغفرت  و پاداش عظیمى فراهم

 ساخته است.(احزاب 35)


 در شان نزول این آیه آمده است که :  

  هنگامى که «اسماء بنت عمیس» همسر «جعفر بن ابیطالب» با شوهرش از «حبشه»

  بازگشت،به دیدن همسران پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمد، یکى ازنخستین سؤالاتى که

  مطرح کرد،این بود: آیا چیزى از آیات قرآن درباره زنان نازل شده است؟ 

 آنها در پاسخ گفتند: نه!


  «اسماء» به خدمت پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمده عرض کرد: "اى رسول خدا،

  جنس زن گرفتار خسران و زیان است!".

 پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: "چرا؟"

  عرض کرد:

 "به خاطر این که در اسلام و قرآن فضیلتى درباره آنها همانند مردان نیامده است".


   این آیه به آنها وهمه ی زنان تاریخ اطمینان داد که زن و مرد در پیشگاه خدا از نظر

   قرب ومنزلت  یکسانند و مهم آنست که از نظر اعتقاد و عمل و اخلاق اسلامى واجد

   فضیلت باشند.

   و آیه فوق، دلیل روشنى براى این واقعیت است.

   زیرا به هنگام بیان ویژگیهاى مؤمنان، وبیان اساسى ترین مسائل اعتقادى و اخلاقى و

  عملى،زن و مرد را در کنار یکدیگر، همچون دوکفه یک ترازو قرارمى دهد، و براى 

  هر دو پاداشى یکسان، بدون کمترین تفاوت قائل مى شود.


  ازنشانه های جامعیت اسلام است که کمال را در همه ابعاد اعتقادی، اخلاقی، عملی،

  فردی و اجتماعی انسان بدون نگاه جنسیتی ،به عنوان ارزش مطرح می کند.


 چراتصورمی شود که

 در احادیث و روایات و حتی آیات قرآن، درمبحث زن تناقض وجود دارد ؟؟


  این فکر از آنجا نشات می گیرد که موارد مورد بحث از یکدیگر تفکیک نمی شود 

   وهمچنین این بحث درابعاد مختلف ادغام شده و به صورت مخلوط بررسی میشود .


 مهمتر اینکه دراین مسائل به جای جایگاه جامعه زنان  ؛ بدون در نظر گرفتن جایگاه 

اخلاق ومسئولیت وحتی  ویژگی های توصیفی زن، تنها از حقوق زن به طور مفرد و

 منفرد بحث می شود و بدیهی است که تناقض در برداشت، کاملا طبیعی خواهد بود .


 وقتی ازنظام شخصیتی زن صحبت می شود، باید در ابعاد توصیفی؛ارزشی و حقوقی،

 از جایگاه زن تصویری جامع تبیین و تشریح گردد.


 در طول تاریخ ؛ در هر بعد فکری,نظری و عملی, نگرش اسلام با نظامهای فکری

 انسانی اختلاف داشته است . علت این اختلاف، در جهان بینی خاص اسلامی می باشد.


  گذری کوتاه به  مبانی جهان بینی اسلامی، این  بحث را روشن تر خواهد کرد . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.