بَل هُم فی شکٍّ
یَلعبون(دخان 9)؛
وَارْتابَت قُلُوبُهم فَهم فی رَیبهِم
یتَردّدوُن(توبه 45)
دلهایشان به شک افتاده و در شک خود سرگردانند.
در کلمات عرفا آمده که علم حجاب اکبر است؛
چون علم،
موجود مجرّد است و حَجْبِ موجود مجرّد، مهمتر از حَجْب موجود مادی است.
(حکمت 274)
و به جای اطاعت، زمینه ساز عصیان و سرکشی نگردد؛ به جای راهبری، راهزن نشود؛
چون چنین علمی در حقیقت،جهل است.
چون علمی که به عمل ننشیند جهل است و علمی که راهنما نباشد راهزن است و
یقین خود را به شک تبدیل نکنید.
عصیان، یقین را به شک مبدّل میسازد و
انسان شاک در شک خود سر گردان است:
پس یقینی که به عمل ننشیند شک است؛
شخصی که علم اخلاق را خوب بداند و
مسائل اخلاقی را خوب بررسی کرده باشد ولی در عمل لنگ باشد، شاک است نه متیقّن.