سریره

وَ نَزَعْنا ما فی‏ صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْواناً عَلی‏ سُرُرٍ مُتَقابِلینَ حجر/47

سریره

وَ نَزَعْنا ما فی‏ صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْواناً عَلی‏ سُرُرٍ مُتَقابِلینَ حجر/47

تسبیح موجودات

هوشمندی جهان هستی یکی از ارکان چهارگانه هدایت است.

 زیرا حرکت به سوی غایت و کمال، به هدایت نیازمند است و این نیازمند شعور و فهم است
قرآن کریم سراسر جهان هستی را دارای شعور و هدایت می‏داند؛ 

"و إن من‏شی‏ءٍ إلاّ یسبّح بحمده و لکن لا تفقهون تسبیحهم"

(اسرا44) 

و "ربّنا الّذی أعطی کلّ شی‏ءٍ خلقه ثمّ هدی" 

و "سبّحِ اسم ربّک الأعلی٭ الّذی خلق فسوّی٭ و الّذی قدّر فهدی".

(اعلی 1-3)

هر چیزی را خدا هدایت می‏کند؛ یعنی آن شی‏ء مهتدی شعور و علم دارد،

 اگر شرط هدایت پذیری، داشتن شعور باشد، هر چیزی در عالم شعور دارد.

 چون خداوند تمام عالم را دارای «هدف و شعور و هدایت» می‏داند.

 از این رو، بسیاری از واژه ‏ها که از منظر برخی مجازاً استعمال شده ‏اند،

 از منظر دیگران حقیقت‏ اند؛ مثلاً 

" واسئلِ القریة"(یوسف 82) 

 اگر کسی از «قریه» نتوانست بپرسد، بر اثر آن است که زبان آن را نمی‏داند

 و این نقص خود اوست. 

پس به شهادت تسبیح سراسر جهان؛ 

و "إن من شی‏ءٍ إلاّ یسبّح بحمده و لکن لا تفقهون تسبیحهم"

 و نیز به گواهی همراهی این‏ها با برخی از پیامبران در تسبیح  خداوند؛ 

"إنّا سخّرنا الجبال معه یسبّحن بالعشی و الإشراق"

  سؤال از اینها حقیقت است، نه مجاز .بنابراین،

 تنها مردان الهی نیستند که شب و روز تسبیح‏گوی حقند و داد و ستدهای دنیوی،

 آنان را از یاد خدا غافل نمی‏کند، 

بلکه کوه‏ها و بیابان‏ها با حضرت داود(ع)صبحگاهان و شامگاهان، 

خداوند را تسبیح می‏گفتند. 

از این رهگذر معلوم می‏شود که اگر کسی اهل تسبیح باشد، 

از کاروان در حال حرکت مسبّحان عقب نیفتاده است، نه جلو باشد که سبب غرور شود.

 چون سالکان هوشیار و اهل تسبیح می‏فهمند که

 با میلیاردها موجود دیگر در حال حرکت تسبیحی هستند.  

برداشت از کتاب هدایت در قرآن ، 

ص 33-35 تالیف آیت الله جوادی آملی

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.