سریره

وَ نَزَعْنا ما فی‏ صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْواناً عَلی‏ سُرُرٍ مُتَقابِلینَ حجر/47

سریره

وَ نَزَعْنا ما فی‏ صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْواناً عَلی‏ سُرُرٍ مُتَقابِلینَ حجر/47

عبادت

 عبادت براى این است که با جان عالم آشنا شویم

اصلا عبادت براى چیست؟

براى این است که در ما نورانیت پیداشود،بلکه به آن عمق عالم،به آن‏ جان عالم راه پیدا کنیم،

خودمان جان و دل پیدا کنیم و با جان عالم آشناشویم

قرآن فرمود: «و من کان فى هذه اعمى فهو فى الاخرة‏اعمى و اضل سبیلا »

آنکه در این جهان کور باشد در آخرت کور است ‏و گمراه‏تر.

 مقصود از«اعمى‏»چیست؟

آیا مقصود کسى است که ‏در این دنیا چشم سر نداشته باشد؟

این که براى کسى جرم‏ نمى‏ شود،و چقدر اولیاء الله بوده ‏اند که چشم نداشته‏ اند.

در انسان حس هایى ‏وجود دارد که اگر آنها را تربیت کند چیزهایى را مى ‏بیند که 

هیچ‏ بینایى سرى آن چیزها را نمى ‏بیند.

امروز ثابت‏ شده‏ که حواس دیگرى هم در انسان هست،لا اقل بالقوه هست و

 مى ‏تواندوجود داشته باشد.

پس آیه قرآن که مى ‏فرماید:

  من کان فى هذه اعمى فهوفى الاخرة اعمى و اضل سبیلا

 چه مى ‏خواهد بگوید؟

هر کس دراین دنیا کور باشد در آن دنیا کورتر است.نمى ‏خواهد بفرماید کسى ‏که 

چشم سرش کور باشد چنین است

در آیه ‏اى دیگر قرآن کریم مى ‏فرماید:

  و من اعرض عن ذکرى‏ فان له معیشة ضنکا و نحشره یوم القیامة اعمى‏

 آنکه از یاد من ‏اعراض کند،آنکه خدا را-آن نور آسمان و زمین-را فراموش کند،

آنکه در خانه دل خودش را بر این نور ببندد و خانه دل خودش راتاریک نگه دارد،

اثرش در این دنیا این است که همیشه در زندگى ‏احساس فشار مى‏ کند،ثروت دنیا

 و سلطنت دنیا را هم که به او بدهندباز هم در فشار است،و اما در آخرت ما او را

 کور محشور مى ‏کنیم،واو در آخرت به ما اعتراض مى‏ کند،مى‏ گوید:

 رب لم حشرتنى اعمى ‏و قد کنت بصیرا

 پروردگارا من که در دنیا چشم داشتم،چرا مراکور به این دنیا آوردى؟

مى ‏دانید به او چه جواب مى‏ دهند؟ جواب ‏مى ‏دهند که بینایى آن دنیا به درد این 

دنیا نمى ‏خورد.اینجا یک ‏بینایى دیگرى لازم دارد که باید در آنجا به دست مى ‏آوردى:

 قال کذلک‏اتتک آیاتنا فنسیتها و کذلک الیوم تنسى‏  

 تو آن چشم بینا را در دنیا پیدا نکردى که آیات ما را ببینى، آیات ما جلوى چشمت بود

و نمى ‏دیدى،کور بودى،بدیهى است که اینجا هم کورى،هر که دردنیا چشم باطن داشته

 باشد اینجا هم چشم دارد.....

شهید مطهری ، آشنایی با قرآن ، جلد چهارم

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.