-
سوره مبارکه انفال - 3
جمعه 1 بهمن 1395 21:26
آیه 60 وَ اَعِدّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة.... راه جامعه اسلامی چیست؟ عبادت و مسجدو دعا؟؟؟ راه اسلام راه جامع است. وَ اَعِدّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة آیه می فرماید: در مقابل دشمن تا آنجا که برایتان مقدور است نیرو تهیه کنید. (نمی گوید چه تهیه کنید) ویل دورانت می گوید: " هیچ دینی به...
-
سوره مبارکه اعراف - 1
پنجشنبه 30 دی 1395 14:22
سوره مبارکه اعراف پس از مفتاح الکتاب،پنج سوره قبل در تدبر جایگاه خاصی دارند، سوره بقره اعلام دین جدید و جامعه دینی جدیدیست که قرار است براساس شریعتی نو شکل بگیرد، سوره آل عمران وضعیت حال جامعه مسلمانان را بیان کرده و در واقع پیادهشده سوره بقره در حال است. سوره نساء به شریعت اختصاص دارد و قوانین تعامل مسلمانان با اهل...
-
سوره مبارکه اعراف - 2
سهشنبه 28 دی 1395 14:28
آیه 24 قالَ اهْبِطُوا بَعْضُکُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ... انسانِ هبوط کرده، انسانی است که با دیگران دشمنی میورزد، اما اگر کسی به افق ایمان وارد شود از این هبوط خارج شده و در باطن خویش راهی بهشت می شود و لذا در میان مومنان واقعی، نهتنها دشمنیای نیست، بلکه رابطه آنها رابطه برادری است انما المومنون اخوه انسانِ هبوط کرده،...
-
سوره مبارکه اعراف - 3
یکشنبه 26 دی 1395 15:31
آیه 51 اتَّخَذُوا دینَهُمْ لَهْواً وَ لَعِباً... کافران را نه «بیدینان» بلکه کسانی که دینشان را سرگرمی و بازی قرار دادند معرفی میکند. علامه می فرمایندیعنی ،انسان نمیتواند بدون دین باشد(المیزان، ج8، ص134) و درواقع این جمله دو معنی میدهد که هر دو صحیح است: الف. با دینشان (مثلا اگر مسلمان بودند، با مسلمانی) به عنوان...
-
سوره مبارکه اعراف - 4
جمعه 24 دی 1395 15:57
درصحنه بعدی داستان، انسانهایادرکنارانبیایامقابل آنها هستند . أَن لَّعْنَةُ اللَّـهِ عَلَى الظَّالِمِین فضا بسیار سنگین و ترسناک است . اعراف،درتفاسیر مختلف به افراد مختلفی تعبیر شدهاند . برخی معتقدند که اینان ترازوی عملشان به هیچ سمت سنگین نشده و منتظر عفو الهی هستند . طبق نظری دیگر، اینها افرادی بلندمرتبه از امتها...
-
سوره مبارکه اعراف - 5
پنجشنبه 23 دی 1395 16:53
خداوند حضرت موسی رابا دو معجزه مجهز کرد. عصا وید بیضا ... گویی معجزه اول،وحشت آور و دوم، امید زاست که اگر به هم آمیخته شوند ،مظهر انذار و بشارت خواهند بود... ریشۀ اصلی مخالفت فرعون با دعوت موسی، نه بر سر مسئله ی وجود خداوند بود و نه مسئله ی نبوت. بلکه مشکل اصلی فرعون بر سر مسئله ای بود به نام رب العالمین ... این است...
-
سوره مبارکه اعراف - 6
دوشنبه 20 دی 1395 17:16
وَ لَمَّا رَجَعَ مُوسى إِلى قَوْمِهِ غَضْبانَ أَسِفاً (اعراف: 150) حضرت موسی (ع) سه نوع برخورد داشتند: در برخورد با مردم: تنها تشر زد و تندی نمود. در برخورد با برادر: به جهت آنکه وظیفه رهبری مردم بر عهده ی او بود، تندتر وجدی تر عمل نمود. در برخورد با سامری: که موجب گمراهی مردم شده بود، برخورد بسیار شدیدتری داشت. (...
-
سوره مبارکه اعراف - 7
شنبه 18 دی 1395 17:33
آیه 166 ....فقلنا لکم کونوا قرده خاسئین ...پس به آنها گفتیم به شکل میمونهای طرد شده درآیید. مسخ در اصطلاح حکما یعنی «انتقال نفس ناطقه از کالبد آدمی به کالبد حیوانی که در برخی اوصاف با او همگون باشد» آیا واقعاً برخی انسانها حیوان شدند؟! مسخ ظاهری بنی اسرائیل در واقع در جهت تجسم مسخ باطنی آنها انجام شد؛ زیرا عموم مردم...
-
سوره مبارکه انعام -1
جمعه 17 دی 1395 22:17
بسم الله الرحمن الرحیم سوره ی مبارکه ی انعام امام صادق علیه السلام فرمود : " تمام سوره انعام یک باره نازل گشت و 70 هزار فرشته آن را مشایعت می کردند تا انکه بر محمد(ص) نازل شد پس آن را بزرگ شمارید و گرامی بدارید . در 70 جای آن اسم اعظم پروردگار برده شده است و اگر مردم می دانستندچه چیزی در این سوره است تلاوتش را...
-
سوره مبارکه انعام -2
چهارشنبه 15 دی 1395 22:20
آیه 59 انعام " و عنده مفاتیح الغیب لا یعلمها الا هو ..." کلیدهای غیب نزد خداست و جز او کسی از آنها آگاه نیست ... قرآن، هستى را به دو بخش تقسیم میکند : عالم غیب و عالم شهود . متّقین به کلّ هستى ایمان دارند، ولى دیگران تنها آنچه رامی بینند قبول میکنند، حتّى توقّع دارند که خدا را با چشم ببینند ... چنانکه برخى...
-
سوره مبارکه انعام - 3
یکشنبه 12 دی 1395 22:31
آیه 70 وَذَرِ الَّذِینَ اتَّخَذُوا دِینَهُمْ لَعِبًا وَلَهْوًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا ... وذر الذین ... رها کن، به حال خودشان واگذار ، ولشان کن ... کسانی را که ، اتَّخَذُوا دینَهُمْ لَهْواً وَ لَعِباً اگر منظور کافران باشد یعنی : کافران را نه "بیدینان" بلکه کسانی که دینشان را سرگرمی و بازی قرار...
-
سوره مبارکه انعام -4
جمعه 10 دی 1395 22:41
آیه 96 فَالِقُ الْإِصْبَاحِ وَ جَعَلَ اللَّیْلَ سَکَناً وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَحُسْبَاناً ذلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ آن کسی که شکافنده و پـدیدآورندۀ دانه است، پدیدآورندۀ بامدادان نیز می باشد . او است که شب را مایۀ آرامش و آسایش کرده است . او است که حرکات خورشید و مـاه را حساب و کتاب بخشیده است و...
-
سوره انعام - 5
یکشنبه 5 دی 1395 22:51
انعام/120 ذَروُا ظاهِرَ الإثم و باطِنَهُ هم از ظاهر گناه پرهیز کنید، هم از باطن گناه . یعنی گناه هم ظاهر وهم باطن دارد . منظور از ظاهر و باطن گناه چیست؟ در دعای ابوحمزۀ ثمالی می فرماید : " خدایا اگر آنجایی که من می خواستم گناه بکنم کسی غیر از تو هم بود و این صحنه را می دید من آن گناه را انجام نمی دادم ."...
-
سوره مبارکه انعام - 6
جمعه 3 دی 1395 22:59
آیه 146سوره مبارکه انعام " وَعَلَى الَّذِینَ هَادُواْ حَرَّمْنَا کُل ..." و برای یهودیان حیوانهای ناخن دار و پیه وچربی گاو و گوسفند را حرام کردیم و ... چرا حلال را بر یهود حرام می کند ؟ " ذَلِکَ جَزَیْنَاهُم بِبَغْیِهِمْ " چون عصیان کردند این حرامها را برایشان گذاشتیم ؛اینها به شجره ممنوعه نزدیک...
-
سوره مائده - 1
سهشنبه 30 آذر 1395 21:17
از حضرت باقر علیه السلام روایت است : " هرکس سورهی مائده را در هر پنجشنبه بخواند ایمانش به ظلم آلوده نگردد و هرگز برای خدا شریکی نگیرد . " بحارالانوار ج ۹۲ ص ۲۷۳ سوره مبارکه مائده آیه ۱ مورد خطاب آیه مومنین هستند و از خطراتی که در کمینشان است تذکر می دهد : ای کسانی که ایمان آوردهاید عقود و پیمانهایتان را...
-
سوره مائده - 2
شنبه 27 آذر 1395 21:21
آیه 3 الْیَوْمَ یَئسَ الَّذِینَ ... دِیناً ... در تفاسیر آمده است آیه معترضه «الْیَوْمَ یَئسَ الَّذِینَ ... دِیناً »کلام واحدی است و برای غرض واحدی نازل شده است که قائم به مجموع دو جمله است و این دوجمله از هم جدا نیستند . « الْیَوْمَ » در هردو جمله یک روز است و آن روزی است که کفار در آن روز مایوس میشوند و دین کامل...
-
سوره مائده -3
سهشنبه 23 آذر 1395 21:38
آیه 9 وَعَدَ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الْصَّالِحَاتِ لَهُم مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِیمٌ این وعده الهی است ، خداوند وعده می دهد...وعدالله ... و همراه با تأکید است، اما برای کسی که مؤمن باشد و به ایمانش" عمل" بکند ، برابر ایمانش عمل بکند، وَالَّذِینَ کَفَرُوا وَکَذَّبُوا بِآیَاتِنَا أُولئِکَ...
-
سوره مائده -4
شنبه 20 آذر 1395 22:08
تفسیر عشق قَدْ جَاءکُمْ رَسُولُنَا یُبَیِّنُ لَکُمْ عَلَى فَتْرَةٍ مِّنَ الرُّسُلِ همانا رسولمان به سوی شما آمد که حقایق را برایتان تبیین کند، (آن هم) در دوران فَتْرَةٍ میان رسولان ... تصورکن !!! ششصد سال باران نیامده باشد، ششصد سال زمین نگاه ملتمسانهاش را به آسمان دوخته باشد، ششصد سال، اهالی سیاره را خواب، در خود...
-
سوره مائده - 5
جمعه 19 آذر 1395 11:41
آیات 30-27 وَ اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ابْنَیْ آدَمَ ... و تلاوت کن بر آنان ... تلاوت، از ریشه «تَلی یَتْلُو» به معنی «در پی آمدن، دنبال کردن» است به نحوی که مابینِ تابع و متبوع، چیزی جزتبعیت نباشد،مثل " وَ الْقَمَرِ إذا تَلیها " اساساً "تلاوت" در مواردی بکار می رود که وجوبِ پیروی را در پی داشته...
-
سوره مائده -6
دوشنبه 15 آذر 1395 12:20
آیه 46 وَقَفَّیْنَا عَلَى آثَارِهِمْ بِعِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ ... " قفینا" از "قفا" یعنی قرار دادن چیزی پشت دیگری، در سلسلهی هدایت الهی انقطاعی وجود ندارد هدایتها پشت سرهم و دنبالهدار و در طول تاریخ جاری است؛ زمانی اززبان تورات و زمان دیگر اززبان انجیل مطرح میشود . آیات تورات عمدتاً شامل احکام و...
-
سوره مائده -7
جمعه 12 آذر 1395 13:53
آیه ۷۱ وَ حَسِبُوا...ٌ فَعَمُوا وَ صَمُّوا ... گمان کردند ....پس از دیدن حقایق و شنیدن سخنان حق نابینا و کر شدند ... وَ حَسِبُوا ... » آنان گمان کردند » گمان اشتباه ،مسیرزندگی افراد را تغییر میدهد و او را از رشد کمالی به سقوط نفسانی میکشاند .بنی اسرائیل گمان کردند، از اولیاء الله برترندو یا مانند اولیاء الله هستندو...
-
سوره نساء - بخش 1
یکشنبه 30 آبان 1395 21:34
سور ه مبارکه نساء مدنی است و محتوای سوره های مدنی بیشتر درباره اصول دین و عقاید و اخلاق،احکام،جهاد، برخورد با منافقین،احتجاج و مناظره با اهل کتاب است، در مکه کسی به عنوان نفاق کار نمیکرد،چون قدرت داشتندو علناً در برابر اسلام میایستادند. گرچه عدهای نفاقشان را ظاهر نکردند و در مکه هم بودند؛ اما غالباً آیات مربوط به...
-
سوره نساء - بخش 2
جمعه 28 آبان 1395 21:39
علت انحراف علماى اهل کتاب این است که بهره آنها از تعالیم الهى ناقص است و همین نقص زمینه ى انحراف است، " نصیباً من الکتاب یشترون الضّلاله " یعنی علم به کتاب آسمانى، براى هدایت کافى نیست . " اُتوا نصیباً من الکتاب... یشترون الضّلالة " واقعا چه زیباست که بعد از این آسیب شناسیها می رساند ذهن را به...
-
سوره نسا -بخش 3
چهارشنبه 26 آبان 1395 21:50
آیات 59 -69 یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ ... .... وَمَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ ... بهره بعضی ها ازاطاعت و ولایت پذیری ، شعار است ... بعضی ها تا پای شور و شعار در دایره ولایت خدا ورسول و اولی الامر هستند، بعضی ها نیز تا جایی که شخصیت ووجاهت...
-
سوره نساء- بخش 4
دوشنبه 24 آبان 1395 22:02
بحث سوره نساء، ایجاد تمدن نوین (اسلامی)است و اساس و محور و پایه های این تمدن ... مدار و محورایجاد تمدن اسلامی را ولایت می داند ... ولایت چیست ؟ ولایت چه بر چه ویا که برکه ؟ قبل از ولایت تشریعی آدمی موظف از ولایت تکوینی است . که با تسلط بر نفس خویشتن ، نسبت به خود بینشی نافذ پیدا کرده و روشن و بینا بر خود می گردد . وبا...
-
سوره نساء- بخش 5
شنبه 22 آبان 1395 22:34
ازولایت انسان بر خود و تکلیف انسان در مقابل حق الناس بحث می فرماید، مؤمنی که ولایت تکوینی و تشریعی را بر خود ایجاد کرده است ، هرگز به خود اجازهٴ تعدی به حقوق و وجود دیگران را نمیدهد ، می فرماید : وَمَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ ، یعنی اینچنین نیست برای مومن ، اگر کسی این کار را کرد معلوم می شود به لوازم ایمان خود ملتزم...
-
سوره نساء - بخش 6
جمعه 21 آبان 1395 22:47
آیه 106 وَاسْتَغْفِرِ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ کَانَ غَفُورًا رَحِیمًا از شیخ صفیالدّین پرسیدند : شیخنا! پیغمبر فرموده است که من هر روز هفتاد بار استغفار میکنم ،چرا؟ پیغمبر که گناه نمیکرد؛ و حتّی خدا در سورهی فتح در مورد ترک اولای پیغمبر فرمود: «لیغفرلک اللَّه ما تقدّم من ذنبک و ما تأخّر » او که بار وزر و وبالی بر...
-
سوره نساء - بخش 7
پنجشنبه 20 آبان 1395 20:38
تفسیر عشق آیه 125 وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلًا ... السلام علیک یا وارث ابراهیم خلیل الله * فرشته ای نداداد : سُبّوحٌ قُدّوس رَبُّ المَلائِکَةُ وَ الرّوح حضرت ابراهیم (ص)فرمودند : نصف مالم در مقابل تکرار نام محبوبم وبا تکرار ذکر حضرت ابراهیم (ص)به وجد آمد و فرمود : تمام داراییم در مقابل تکرار ذکر"...
-
سوره نساء - بخش 8
چهارشنبه 19 آبان 1395 21:05
آیه 142 در آیه نسبت به مؤمنان، جمله ى «اقامواالصلوة» به کار مى برد ولى درباره ى منافقین ، جمله ى «قاموا الى الصلوة » تفاوت میان «اقاموا» و «قاموا » تفاوت میان برپاداشتن و به پا خواستن است . آیه 143 مذبذب ،اسم مفعول از ماده ذبذب است و در اصل به معنى صداى مخصوصى که به هنگام حرکت دادن یک شیى آویزان بر اثر برخورد با...
-
تاملی در قرآن کریم - سوره آل عمران(1)
یکشنبه 16 آبان 1395 21:47
اولین سوالی که در این سوره مبارکه ذهن را درگیر می کند این است که آل عمران یعنی چه ؟ این واژه در قرآن کریم فقط یکبار در آیه 33 همین سوره آمده است . إِنَّ اللّه اصْطفى آدم ونوحًا وآل إِبْراهیم وآل عمران علی العالمین معنی آل چیست ؟ آیا اینکه مترجمین آل را دودمان ویا پیروان یا امت معنی می کنند درست است؟ آیا این معنی توجیه...